Ce înseamnă marcajele de pe anvelope: Treadwear, Temperature și Traction

marcaje anvelope

În general, dacă ești șofer și ai cât de cât habar despre echipamentul de care ai nevoie pentru mașina ta, marcajele anvelopelor nu reprezintă nici o surpriză. Cu toții știm să interpretăm diferite marcaje care să ne indice anul fabricației, dimensiunile, indicele de sarcină, cel de viteză și alte informații utile despre anvelopa respectivă.

Așadar, în cele ce urmează, vom face referire la trei marcaje despre care se vorbește mai puțin, dar care îți pot fi de ajutor atunci când vrei să cumperi o anvelopă nu numai în funcție de dimensiune sau de cât de nouă sau veche este, ci și în funcție de alte caracteristici.

Este vorba despre codul UTQG (Uniform Tyre Quality Grading – ratingul calității uniforme a anvelopei). Acesta a fost definit de standardul DOT (Departamentul Transporturilor din SUA), dar cum majoritatea producătorilor de anvelope sunt prezenți și pe piața americană, anvelopele care poartă aceste marcaje ajung să fie comercializate și în Europa. Codul UTQG conține trei informații importante referitoare la calitatea anvelopelor: indicele de uzură, temperatura și aderența anvelopei.

Marcajul Treadwear

Marcajul Treadwear apare pe majoritatea anvelopelor și reprezintă coeficientul de uzură al anvelopei. Numărul inscripționat după acest marcaj indică uzura anvelopei în raport cu un etalon, după de aceasta a rulat pe un traseu de aproximativ 7.200 mile (11. 587 km). Testul de uzură se efectuează de obicei pe șoselele din statul american Texas, iar pe durata testării șoferii nu trebuie să depășească anumite turații și nici să frâneze brusc. De asemenea, în tot acest timp se monitorizează permanent presiunea și temperatura în anvelope.

Valoarea indexului Treadwear se situează de obicei între 60 și 700, 100 fiind valoarea de referință, deoarece indică faptul că anvelopa a parcurs traseul de testare o dată. Cu cât coeficientul este mai mare, cu cât anvelopa se uzează mai greu. De exemplu, un coeficient de 340 indică faptul că anvelopa a rezistat pe traseul de testare de trei ori si aproape încă o jumătate, până să ajungă la gradul de uzură aflat în limite legale și care garantează siguranța în timpul condusului (banda de rulare a anvelopei este aproape de înălțimea de 1,66 mm).

Astfel, dacă ar fi să facem un calcul, înmulțind distanța traseului cu numărul de câte ori a fost acesta parcurs rezultă  11.587 x 3,4 = 39.395, adică faptul că anvelopa respectivă poate rezista la peste 39.000 km parcurși în condiții normale de trafic, până să se uzeze.

Testele de uzură sunt efectuate de producători, care stabilesc  și indicii de referință, așa că acest marcaj nu reprezintă un indicator relevant pentru a face o comparație, din acest punct de vedere, între anvelopele de la producători diferiți.

Marcajul Temperature

Marcajul Temperature, urmat de una din literele A, B sau C se referă la capacitatea anvelopei de a disipa căldura, precum și de a rula la viteze ridicate și la temperaturi înalte. Acest marcaj este deosebit de util, în special în cazul anvelopelor de vară.

Pentru acordarea ratingului de temperatură, se efectuează două teste standard, la viteze diferite. Primul test se efectuează la viteza de 160 km/h, iar altul la viteza de 187 km/h. Litera A reprezintă cel mai bun rating, adică faptul că anvelopa a trecut de ambele teste, litera B denotă faptul că anvelopa a trecut doar testul la viteza de 160 km/h, iar litera C înseamnă că anvelopa nu a trecut nici unul din cele două teste.

Așadar, dacă obișnuiești să conduci cu viteze mai mari, este bine să fii atent și la acest marcaj în cazul anvelopelor cu care îți echipezi mașina.

Marcajul Traction

Acest marcaj, urmat de una din valorile AA, A, B sau C reprezintă capacitatea anvelopei de a frâna pe două suprafețe: asfaltul ud și betonul ud. Acest indicator NU se referă însă și la aderența anvelopei la accelerare sau în timpul virajelor!

O anvelopă cu marcajul Traction AA semnifică faptul că aceasta are abilități foarte bune de frânare pe asfalt sau pe beton ud. De obicei, în compoziția acestor anvelope se regăsesc compuși cu aderență foarte ridicată și cauciuc. Evident, aderența anvelopei scade în funcție de ratingul primit, C reprezentând cea mai slabă aderență la frânare.

Iată de ce este important să ții cont de orice detaliu pe care ți-l furnizează marcajele anvelopelor, pentru că astfel vei putea să selectezi cele care se potrivesc cel mai bine nevoilor mașinii și stilului tău de condus.

Despre autor

E-Pneu

Echipa specialistilor in anvelope de la E-Pneu va poate oferi orice anvelopa din lume (puneti-ne la incercare). Lucram in domeniul anvelopelor de mai mult de 15 ani si in acest timp ne-am dat silinta sa invatam cat mai mult. Ne suspectam a fi printre cei mai buni (tehnic vorbind) la capitolul anvelope pentru turisme,4x4 si camioane. Livram repede(24-48h) si suntem prietenosi in cazul returului sau anularii comenzii. Chiar daca suntem sibieni nu suntem inceti deloc, da deloc.

Nu E-Pneu a inventat roata dar stie totul despre ea.
Colaboram cu peste 44 de producatori de anvelope.
Testam performanta si apoi va oferim cea mai buna selectie de anvelope: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli, Firestone, Fulda, Kumho, Hankook, Yokohama, General, Vredestein si multe altele.

E-Pneu e deschis NON-STOP.