Ce inseamna marcajele de pe anvelope?

Semnificatie marcaje anvelope

Marcajele de pe anvelope si semnificatia lor

Suntem siguri ca fiecare dintre voi v-ati întrebat cel putin odata ce semnifică fiecare marcaj inscriptionat pe flancul pneurilor. Asadar am pregatit pentru voi o lista cu toate marcajele, notatiile si termenii specifici anvelopelor pe care le puteti gasi inscriptionate pe lateralul anvelopelor. 

Am cules pentru voi informatii de la toti producatorii de anvelope pentru a putea face aceasta lista cat mai detaliata si complexa, notand toate marcajele existente pana in momentul scrierii acestui articol. 

*: Echipare originala BMW. 

A 

A: Echipare originala TOYOTA Auris. 

ABS: Sistem antiblocare roti. 

ASC: Sistem antialunecare a roţilor. 

Acvaplanare: Procesul acumularii de apa in fata unei anvelope in miscare pana la ridicarea anvelopei de pe carosabil si pierderea controlului. 

Aliniament: Aliniamentul vehiculului are un rol foarte important in intretinerea vehiculului si in intretinerea anvelopelor. Aliniamentul necorespunzator al rotilor poate duce la o uzura accentuata a caii de rulare, la avarierea suspensiei si la o manevrabilitate neobisnuita a masinii. 

AM8: Echipare originala Aston Martin. 

AM9: Echipare originala Aston Martin: DB9, VA & V8. 

AML: Echipare originala Aston Martin. 

Anvelope all season: Anvelope fabricata special pentru a fi utilizate pe parcursul intregului an (pentru toate anotimpurile). Imbina calitatile anvelopelor de vara si a celor de iarna. In conditii extreme sunt inferioare celor de vara pe uscat sau celor de iarna pe zapada. 

Anvelope asimetrice: Anvelope la care profilele benzii de rulare difera de la o parte a benzii de rulare la alta, nefiind simetrice. Acestea trebuie montate cu flancul exterior de pe partea exterioara a rotii, conform indicatiilor de pe flanc. 

Anvelope de directie: Anvelope speciale de utilitare sau de camioane care se monteaza pe puntea de directie. 

Anvelope de remorca: Anvelope speciale care se monteaza pe puntile remorcilor. 

Anvelope de tractiune: Anvelope speciale de utilitare sau de camioane care se monteaza pe puntea de tractiune, sunt mai canelate pentru a avea aderenta mai buna. 

Anvelope de iarna: Anvelope fabricate special pentru a fi utilizate la temperaturi mai mici de 7 grade Celsius. Datorita componentelor care isi pastreaza proprietatile la temperaturi scazute si a crestaturilor multiple prezente pe banda de rulare, aceste anvelope de iarna au o aderenta mai mare pe zapada sau gheata. 

Anvelope de vara: Anvelope fabricate special pentru a fi utilizate la temperaturi mai mari de 7 grade Celsius. Aceste anvelope de vara au un comportament foarte bun pe asfalt uscat sau umed dar nu este recomandata pe carosabil acoperit cu zapada sau gheata. Fiind fabricate sa reziste la temperaturile ridicate din perioada verii, devin mult prea rigide la temperaturi scazute, ceea ce afecteaza in primul rand aderenta. 

Anvelope directionale: Anvelope care trebuie montate astfel incat sa ruleze intr-un anumit sens pentru a oferi performante maxime. Anvelopele asimetrice sunt directionale, la fel si multe anvelope de inalta performanta. Directia de rulare este marcata cu o sageata pe flanc. 

Anvelope on road: Anvelope pentru autovehicule 4×4, SUV, fabricate special pentru drumuri asfaltate. 

Anvelope off road: Anvelope pentru autovehicule 4×4, SUV, fabricate special pentru a face fata unor conditii in afara drumului. Pot avea calitati speciale pentru drumuri acoperite de nisip, noroi sau piatra. 

Anvelope on/off road: Anvelope care imbina caracteristicile celor doua de mai sus. 

Anvelope radiale: Model de anvelope care utilizeaza o carcasa supla, dispusa in arcuri drepte (in mod radial), o centura metalica pentru a stabiliza banda de rulare si banda de rulare este independenta de flancuri. Avantaje: stabilitate superioara si suprafata de contact care se modifica mult mai putin decat in cazul anvelopelor clasice, cu pliuri incrucisate. 

Anvelope simetrice: Anvelope cu acelasi design pe ambele jumătăţi ale benzii de rulare. 

Anvelope unidirectionale: Anvelope cu un singur sens de rotaţie. Acest tip de anvelope reduce rezistenţa la rotaţie, ajutând la accelerarea în linie dreaptă. Anvelopele unidirecţionale oferă şi o distanţă mai scurtă la frânare. Anvelopele simetrice unidirecţionale pot fi plasate pe ambele părţi ale vehiculului, de aceea inscripţiile de pe laterala anvelopei vor include întotdeauna un sens de rotaţie. Trebuie să vă asiguraţi că anvelopele se rotesc în direcţia corectă pentru a evita accidentele. Anvelopele asimetrice unidirecţionale sunt fabricate special pentru o anumită laterală a vehiculului. Inscripţiile de pe pereţii laterali vor indica laterala care trebuie plasată în afară (prin inscripţia “OUTSIDE”) şi care este sensul corect de rotaţie. 

AO: Echipare originala Audi. 

Apex: Piesa de cauciuc ranforsat care confera duritate zonei talonului. 

AT (All Terrain – 50% onroad / 50% offroad): marcaj specific anvelope 4×4, special concepute pentru a oferi performante bune si pe asfalt si offroad. Design-ul lor este proiectat sa functioneze bine in conditii offroad, oferind in acelasi timp performante acceptabile pe sosea. Anvelopele AT sunt recomandate masinilor care sunt folosite zilnic prin oras/autostrada, dar care ocazional au si iesiri offroad. 

AT/SA (All Terrain / Silent Armor): anvelopa 4×4 tip All Terrain, pentru care s-a folosit tehnologia SilentArmor lansata de Goodyear. Anvelopa Wrangler AT/SA, de exemplu, este prevazuta cu doua straturi care contin DuPont Kevlar, un material de cinci ori mai puternic decat otelul, iar peretii laterali sunt intariti pentru a creste rezistenta la taiere si perforare. 

B 

B / B1: Echipare originala BENTLEY Continental GT. 

Banda de rulare: Portiunea anvelopei la exterior, deasupra flancului si care ia contact direct cu solul. 

Bataie: Masura abaterii de la circularitate a anvelopei, care determina o vibratie ce nu poate fi contrabalansata. 

BCS: Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta nervurilor negre circumferentiale. 

BL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre. 

BLT: Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre in relief. 

BRMA: British Rubber Manufacturers Association. 

Brauri: Banda de fire realizate din cabluri de otel cauciucate, situate sub suprafata de rulare si dispusa sub unghiuri opuse, care determina diametrul anvelopei si stabilizeaza suprafata de rulare prin rezistenta la deformatii create de fortele din viraje, de franare si centrifugale. 

BSB: Marcaj pe flancul anvelopei pentru banda crestata intrerupta. 

BSL (Black Serrated Letters): Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre crestate. 

BSW: Black SideWall. 

BZ: Echipare originala Bridgestone. 

C

C: Anvelope pentru autoutilitare. 

C1: Echipare originala Chrysler Viper. 

Camera de aer: Anvelopele cu camera necesita utilizarea unei camere pneumatice interioare. Anvelopele moderne pentru autoturisme nu au camera. 

Caneluri: Caneluri in profilul benzii de rulare prin care apa este evacuata din zona petei de contact. 

Capacul valvei: Are rol de a proteja suprafaţa interioară sensibilă a valvei, de praf, murdărie şi umiditate. Dacă se pierde un astfel de capac, este recomandata inlocuirea imediata, pentru a evita avariile ulterioare care necesită reparaţii costisitoare. 

Carcasa: Structura anvelopei pe care sunt fixate flancul si banda de rulare si care este alcatuita din pliu, zona talonului si curele. 

Cord: Fibra rasucita sau fir din poliester, celofibra, nailon sau otel care asigura rezistenta carcasei anvelopei si curelelor. 

Coroana: Portiunea centrala a suprafetei de rulare a unei anvelope. 

CP: Marcaj ce identifică o anvelopă pentru vehicule comerciele, in special rulote. 

Curele: Sunt de obicei 2 sau 3 straturi de cord de otel care asigura o ranforsare circumferentiala a carcasei. 

Captuseala interioara: Stratul de cauciuc din interiorul unei anvelope fara camera pentru protectia impotriva pierderii presiunii aerului la functionarea obisnuita. 

CZ: Echipare originala Subaru. 

D 

Data fabricarii: Data fabricării anvelopei este indicată pe flanc, la finalul numărului de serie DOT si este formata din 4 cifre, pe formatul saptamana-an. 

Diametru global: Diametrul unei anvelope umflate, neincarcate, masurate de la o parte la alta a coroanei. Raza libera este egala cu o jumatate din diametrul global. Denumit uneori diametru exterior. 

Directia de rotatie: Unii producători de anvelope au început să fabrice anvelope cu direcţii de rotaţie clar specificate, pentru a îmbunătăţi aderenţa pe carosabil ud şi a optimiza generarea zgomotului. Direcţia de rotaţie este marcată pe flancul anvelopei, printr-o săgeată. Această parte laterală a anvelopei trebuie să se afle la exterior, iar pentru a obţine performanţe optime, anvelopa trebuie să înainteze în direcţia indicată de săgeată. 

Distanta de franare: Distanţa necesară pentru frânare depinde de viteza vehiculului, de starea suprafeţei carosabile şi de starea anvelopelor, în special a căii de rulare. Verificaţi regulat adâncimea căii de rulare şi înlocuiţi anvelopele atunci când uzura ajunge la indicatorii de uzură ai căii de rulare aflaţi în partea inferioară a şanţurilor căii de rulare. 

DOT: Informatie privind faptul ca anvelopa indeplineste toate cerintele Departamentului American de Transport (Department of Transportation). Dupa marcajul DOT, sunt inscriptionate 4 cifre care idica data fabricatiei anvelopei . Primele doua indica saptamnaa iar ultimele doua indica anul fabricatiei. In acest exemplu, anvelopa are DOT 2515 si este fabricata in saptamana 25 din anul 2015. 

DSST: (Dunlop Self-Supporting Technology) – tehnologie de auto-susţinere Dunlop. Structură complexă a anvelopei, care permite deplasarea în condiţii limitate după pierderea presiunii de umflare. Necesită un sistem de monitorizare a presiunii. 

DT1: Marcaj specific Michelin – se poate schimba numai in pereche. 

DZ: Honda / Mazda / Toyota. 

E

ECE (Economic Commission for Europe): marcaj care atesta certificarea ECE si indeplinirea standardelor ECE pentru dimensiunile fizice, cerintele de marcare si rezistenta la viteze ridicate. Marcajul este compus din litera E si un numar reprezentativ pentru tara care elibereaza foaia de aprobare, urmat de un numar unic pentru fiecare produs. 

EH2 (Extended Hump): tip de jante care reduc riscul dejantarii anvelopei in momentul pierderii presiunii. 

EMT (Extended Mobility Tire): marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Goodyear. 

ENWL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor albe foarte inguste. 

ETRTO: European Tyre and Rim Technical Organisation, Brussels. 

EZ: Echpare originala Audi / Mazda 6. 

F 

Flanc: Sectiunea dintre janta si banda de rulare, care are inscriptionate toate datele referitoare la manevrabilitate, dimensiunea anvelopei, indicele de sarcina, simbolul de viteza, anul fabricatie si alte marcaje notate de producatori. 

FMVSS: Federal Motor Vehicle Safety Standards. 

FP: Anvelope cu protectie pentru janta. 

FR: Anvelope cu protectie pentru janta. 

FUL (Full Load): sarcină maximă. 

FZ: Echipare originala Bridgestone. 

FSL: Protectie speciala pentru janta (Felgenschutzleiste). 

G 

G1: Marcaj specific Michelin: diametru mai mare, se pot schimba numai in pereche. 

Green X: Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele ,,verzi”, mai eficiente la consumul de carburant. 

GZ: Echipare originala Subaru. 

H 

HFS: Utilizare viteză mare la sarcină maximă. 

HSN: Utilizare viteză mare la încărcare normală. 

HO: Echipare originala Honda. 

HRS: Marcaj pentru anvelopele fabricate cu tehnologia RunFlat de la Hankook. 

HSN: Utilizare viteza mare la incarcare normala. 

HT sau H/T (Highway Terrain): marcaj specific anvelopelor 4×4, 80% onroad. 

HZ: Echipare originala Bridgestone. 

I 

Indice de sarcina: Indice standardizat care indica sarcina maxima pe care o poate transporta o anvelopa; de exemplu 205/55R16 91V unde ’91’ este indicele de sarcina. 

Indice de viteza: Indicele de viteza este simbolizat de o litera si indica viteza maxima pe care o permite o anvelopa. In exemplul de mai sus, indicele de viteza este T si arata ca anvelopa permite o viteza maxima de 190 km/h. 

J 

J: Omologat pentru Jaguar. 

Janta: Porţiune dintr-o roată care încorporează o cavitate, taloane şi flanşa pe care este montată o anvelopă. 

JLB (Jointless Nylon Bandage): Bandaj de nailon fara cusaturi , bazat pe o Tehnologie Hibrid de Suprapunere a straturilor ce garanteaza o deformare foarte redusa a circumferintei la viteze mari. Asigura stabilitate superioara la viteze mari, uzura lina, stabilitate excelenta la viteze mari si rezistenta foarte buna la uzura. 

JZ: Omologat Seat / Subaru. 

K 

K1: Echipare originala Ferrari. 

K2: Echipare originala Ferrari. 

KZ: Echipare originala Nissan / Toyota. 

L 

Lamela: Tăieturi în zigzag în suprafaţa de alunecare a anvelopei. Îmbunătăţeşte aderenţa pe suprafeţele ude, înzăpezite sau îngheţate. 

Lanturi: Asigura tracţiunea, controlul lateral şi frânarea în condiţii de siguranţa, atunci cand conditiile de traffic sut ingreunate foarte mult de zapada. Lanţurile de zăpadă trebuie să fie montate pe roţile motoare.Utilizarea lanţurilor impune o viteză maximă. 

Latime: Pentru 205/55R16 – ‘205’ este latimea anvelopei exprimata in mm. 

LT: Anvelope pentru autoutilitare. 

LL: Light Load. 

LR (LRR) – (Low Rolling Resistance): Rezistenta la rostogolire redusa. 

M 

M3: Anvelope omologata pentru BMW M3. 

M+s (Mud & Snow): Marcaj pentru Noroi si Zapada, specific anvelopelor de iarna si multe anvelope 4×4. 

Manometru pentru anvelope: Instrument utilizat pentru a măsura presiunea anvelopelor unui autovehicul. Valoarea nominală optimă a presiunii anvelopelor este măsurată atunci când acestea sunt reci, şi anume înainte de a conduce vehiculul în ziua respectivă şi a le permite să se încălzească, ceea ce ar duce în cele din urmă la modificarea presiunii interne a anvelopei, din cauza dilatării gazelor. 

MFS (Rim Flange Protection): Anvelope cu protectie pentru janta. Beneficiul este protejarea jantei  impotriva deteriorarilor provocate de bordurile de trotuar. 

ML: Anvelope destinate folosirii in conditii ON si Off-Road sau la viteze reduse. 

MO: Echipare originala Mercedes. 

MO1: Echipare originala AMG. 

MPT: Anvelope pentru autovehicule multifunctionale. 

MRT (Multi Radus Tehnology): Tehnologie Dunlop pentru anvelope care utilizeaza 10 raze diferite, fapt pentru care sunt mai precise. Aceasta tehnologie asigura o distributie foarte eficienta a presiunii in pata de contact cu soseaua. Efectul este o tranzitie mai lina de la linie dreapta la curba, conducand la reactii mai precise si progressive. 

M/T (Mud Terrain – 80% offroad): Anvelope proiectate special pentru mersul prin noroi. De asemenea ele se comporta foarte bine si in alte medii, cum ar fi stanca, pietris sau pe pe drumurile forestiere. Comportamentul unei anvelope MT este influentat in mod decisiv de design-ul acesteia, care difera de la producator la producator. Pe suprafete alunecoase cum ar fi zapada batatorita si gheata, anvelopele MT pot fi periculoase. 

MZ: Echipare originala Mitsubishi / Toyota. 

N 

N: Echipare originala Porsche (N-Rated Tyres N0,N1,N2,N…). 

NRM: Încărcare normala. 

NZ: Echipament original Bridgestone. 

O 

OBL: Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre conturate. 

OEM: Original Equipment Manufacturer. 

Echipare originala (OE): Marca originala a anvelopei care a fost montata de producatorul autoturismului. 

OGL: Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor aurii conturate. 

ORBL: Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre conturate in relief. 

ORWL (Outlined Raised White Lettering): Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe conturate in relief. 

OWL (Outline White Lettering): Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe conturate. 

OZ: Echipament original Bridgestone. 

P 

P: Prefixul optional, care desemnează mărimea ce identifică o anvelopă proiectată pentru traficul urban (Passenger Car P 235/75 R 15). 

PE: Echipare originala Peugeut. 

PR (Ply Rating): Numărul convenţional (ex. 8PR) ce identifică rezistenţa de incărcare a anvelopei în funcţie de mărime. 

PZ: Echipare originala Ford / Mazda / Mercedes / VW. 

R 

R01: Echipare originala Audi Quattro, RS4, RS6, R8. 

R02: Audi Quattro, RS4, RS6, R8. 

RBL: Marcaj pe flancul anvelope pentru prezenta literelor negre in relief. 

Recanelare: Procesul de realizare a unor noi caneluri in banda de rulare uzata pentru a prelungi durata de exploatare a anvelopelor pentru camioane. 

Resapare: Procesul de inlocuire a stratului benzii de rulare pe o anvelopa. Din anvelopa uzata se pastreaza carcasa in cazul in care aceasta nu este defecta. Rularea cu anvelope resapate schimba tinuta de drum a vehicolului si de aceea nu se recomanda pentru autoturisme si soferi cu pretentii de performanta. 

RF (Ranforsat): Marcaj care indica faptul ca anvelopa are o capacitate mai mare de transportare a sarcinilor decat o anvelopa standard. Principala aplicatie a anvelopelor de tip „ranforsat” este la camionete si camioanele usoare, insa acestea se potrivesc si la anumite masini de familie si rulote. 

RFT (RunFlat System): Marcaj Bridgestone pentru anvelopele care au fost produse folosind tehnologia Run-Flat. Acest sistem asigura o deplasare de maximum 80 km cu viteza de pana la 80km/h in conditii de pana. 

RPM: Numărul de rotaţii pe care le execută o anvelopă care parcurge distanţa de o milă, la o anumită sarcină, viteză şi nivel de umflare. Uneori sunt denumite rotaţii pe kilometru (RPK). 

RO1: Echipare originala Audi Quatro (RS6, RS4, R8…). 

ROBL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre cu conturul in relief. 

RunFlat: O anvelopa creata pentru a a continua deplasarea cu presiune scazuta sau fara presiune pentru a permite soferului sa-si continue calatoria pana la un loc sigur. La aceste anvelope, peretii laterali ai anvelopei sunt rigidizati suficient de mult pentru a face fata unei pene. Dupa pierderea aerului din anvelopa, masina mai poate rula, anvelopa ramanand intr-o pozitie acceptabila, tocmai datorita peretilor laterali. 

ROF (RunOnFlat): Tehnologia RunFlat de la Goodyear Dunlop, care permite deplasarea cu presiune scazuta sau fara presiune. O anvelopa Dunlop RunOnFlat complet dezumflata ofera o mobilitate neintrerupta pe o distanta de 80 km / 50 mile la o viteza maxima de 80 km/h sau 50 m/h – in conditii normale de rulare. 

RR (Rolling Resistance): Forta care actioneaza in directie inversa sensului de deplasare a anvelopei. Din cauza incarcarii vehiculului, anvelopa este deformata in contact cu suprafata drumului. Coeficientul rezistentei la rulare este definit ca forta RR (N) impartita la incarcatura anvelopei. Avantajul acestui coeficient este ca permite o comparare mai simpla a anvelopelor concepute pentru a fi montate pe diferite masini. 

RRBL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru prezenta literelor negre cu relief adancit. 

RSC (Run Flat System Component): marcaj care apare pe flancul anvelopelor omologate special pentru vehicule BMW. 

RWL (Raised White Lettering): Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere albe in relief. 

RZ: Echipament orginial Bridgestone. 

S 

S1: Marcaj special Michelin – se poate schimba numai in pereche. 

SBL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre crestate. 

Scaunul talonului: Portiunea cu proeminenta orientata spre interior a jantei, unde se afla scaunul anvelopei adiacent cu flansa. 

SD: SECTION WIDTH. 

Serie: Specificatie a raportului geometric al unei anvelope. O anvelopa cu un aspect geometric de 60% este o anvelopa din seria 60. 

SI (Seal Inside): Tehnologie Pirelli care permite rularea chiar si dupa ce anvelopa a fost gaurita de un obiect extern, acoperind aproape 85% din cauzele care, de obicei, sunt responsabile pentru pierderea presiunii. Logo-ul Seal Inside poate fi folosit pentru a identifica toate produsele Pirelli care beneficiaza de aceasta noua tehnologie.  Logo-ul de culoare neagra se gaseste si pe flancul anvelopei. 

Simbol Fulg de Zapada: Simbol de fabricatie oficial pentru identificarea anvelopelor cereate pentru ‘utilizarea pe zapada abundenta’. Marcajul „Fulgului de nea” identifică anvelopele de iarnă în concordanţă cu regulamentul UNECE (valabil in UE şi multe alte ţări) şi a legilor referitoare la anvelope din SUA şi Canada. Performanţele pe zăpadă a acestor anvelope trebuie să fie dovedite de teste obiective şi să atingă sau să depăşească anumite limite bine definite. Aceste anvelope asigură performanţe ridicate la siguranţa şi controlul autovehiculului pe zăpadă, gheaţă sau în general la temperaturi scăzute. 

Sistem de Monitorizare a Presiunii Anvelopei: Metoda ce permite monitorizarea presiunii anvelopei chiar din interiorul autoturismului. De obicei un dispozitiv din interiorul anvelopei montat pe janta sau valva care transmite informatii pe un ecran de bord pentru a avertiza soferul cu privire la presiunea din anvelopa. Acest sistem va avertizeaza cand anvelopele masinii au presiune scazuta datorita unei pene sau pierderilor normale de aer prin pori si evitati rularea cu subpresiune. 

SL: Standard Load. 

SLR: STATIC LOADED RADIUS. 

SOWL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere albe conturate crestate. 

SRBL: Marcaj pe flancul anvelopei pentru litere negre crestate in relief. 

SSR: Marcaj Continental pentru anvelope autoportante, care au capacitatea de funcţiona în condiţii de siguranţă pe o anumită distanţă, la o anumită viteză maximă specificată. Flancul anvelopelor autoportante (SSR) este ranforsat suplimentar cu cauciuc, pentru a absorbi greutatea vehiculului în cazul pierderii presiunii de aer, ceea ce permite şoferului să ajungă la destinaţia dorită sau măcar să ajungă la cel mai apropiat service. 

Subvirare: Tendinta autoturismului de a nu raspunde in mod corespunzator la comanda directiei si de a merge drept (opusul supravirarii). Intervine de obicei la abordarea cu viteza prea mare a virajelor cu vehicule „grele pe fata”. 

Suprafata de contact: Portiunea din suprafata de rulare a unei anvelope care intra in contact nemijlocit cu solul. 

Supravirare: Pierderea aderentei la rotile din spate la virare; opusul subvirarii, masina „pleaca de spate”. 

SUV:sport utility vehicle - anvelope suv 

SVSB: Marcaj pe flancul anvelopei pentru banda verticala oblica adancita. 

SZ: Echipare originala Mazda MPV. 

T 

T/A: Traction Advantage. 

Talon: Zona talonului este partea de anvelopa care intra in contact cu janta. Talonul este de obicei un inel de otel cu mai multe straturi. Scopul acestuia este de a asigura o presiune de contact corespunzatoare intre anvelopa si janta, asigurand etansarea aerului. 

Three Peak Mountain Snow Flake (3mMSF): Reprezinta un marcaj aditional pe anvelopele M+S care indica faptul ca sunt create pentru conditii severe de zapada. Anvelopele cu acest marcaj sunt proiectate pentru conditii de inzapezire rutiera si ofera performante confirmate prin testele de eficienta a franarii in conditii de iarna dupa metoda ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). 

TO: Echipare originala Toyota. 

TPC: Echipare originala General Motors. 

TT: Tip de anvelopa cu camera. 

TWI (Tread Wear Indicator): Indicator de uzură al căii de rulare. Nervuri transversale dispuse pe circumferinţa anvelopei în şanţurile longitudinale ale căii de rulare. Acestea ajung la acelaşi nivel cu suprafaţa căii de rulare atunci când adâncimea rămasă a căii de rulare este redusă la 1,6 mm. Indicatorii de uzură ai căii de rulare („benzi de uzură”) se află la baza şanţurilor principale şi sunt dispuşi la intervale egale pe anvelopă. 

Tubeless: Tip de anvelopa care foloseste o captuseala din cauciuc in interiorul camasii, care previne pierderile de aer si elimina necesitatea unei camere interne. 

TZ: Echipare originala Mazda 6. 

U 

UHP: Ultra High Performance. 

Umarul anvelopei: Zona benzii de rulare care intra in contact cu flancul. Forma acesteia influenteza caracteristicile la virare ale anvelopelor si influenteaza aderenta anvelopelor. 

Unghi de bracaj: Unghiul dintre axa centrală a unei anvelope şi o linie verticală, văzut din faţă. 

Unghi de fuga: Unghiul dintre axa de direcţie a vehiculului şi o linie verticală, privit din lateral. 

Unghi de alunecare: Unghiul dintre direcţia în care este orientată sau manevrată o anvelopă şi direcţia efectivă a deplasării anvelopei. 

Unghi de convergenta: Diferenţa dintre marginea faţă şi cea spate a anvelopelor montate pe o osie. Unghi de convergenţă pozitiv înseamnă că marginile faţă sunt mai apropiate între ele decât marginile spate şi că anvelopa este orientată spre interior. Unghiul de convergenţă negativ înseamnă că marginile faţă sunt mai depărtate decât marginile spate şi că anvelopele sunt orientate spre exterior. 

UTQG (Uniform Tyre Quality Grading): este un sistem de clasificare a calitatii anvelopelor si este emis de American Safety Board cu privire la peformantele anvelopelor la uzura, aderenta si rezistenta la temperatura.. Se aplica doar la anvelopele de 13“ si mai mari, exceptand anvelopele de iarna. 

V 

Valva: Dispozitiv prin care se umfla anvelopa. Ansamblul roată/anvelopă corespunzător trebuie să includă şi valva corectă; aceasta cade în sarcina dealerului de anvelope. Scăpările uşoare de presiune pot fi cauzate de o valvă defectă. Capacul supapei trebuie să fie întotdeauna montat, pentru a proteja centrul valvei de murdărie şi umezeală. 

Viteza nominala: Literă care identifică durabilitatea la viteze mari a anvelopei la un test de interior al roţii. Consultaţi Standardele europene ECE 30 de testare interioară a roţilor. 

VO: Echipare originala VOLKSWAGEN (Touareg). 

VSB: Marcaj pe flancul anvelope pentru banda crestata vertical. 

VW: Echipare originala VOLKSWAGEN. 

VW2: Echipare originala VOLKSWAGEN. 

VZ: Echipament original Bridgestone. 

W 

WL: Marcaj pe flancul anvelope pentru litere albe. 

WS: Marcaj pe flancul anvelope pentru dunga alba. 

WSW (White SideWall): Marcaj pe flancul anvelope pentru perete lateral alb. 

X 

XL Suprasarcină: Desemnează anvelope ranforsate sau XL (sarcină suplimentară).Acestea pot suporta sarcini mai mari decât o anvelopă obişnuită de aceeaşi dimensiune. Anvelopele ranforsate sunt marcate pe flanc cu literele „RF” iar anvelopele pentru sarcină suplimentară sunt marcate cu literele „XL”. Anvelopele ranforsate şi XL necesită presiuni mai mari de umflare decât cele standard. 

XZ: Echipament original Bridgestone. 

Y 

YZ: Echipament original Bridgestone. 

  

Z 

ZP (Zero Pressure): Marcaj introdus de Michelin pentru anvelopele care pot rula si fara presiune. Marcajul ZP indica faptul ca se poate continua calatoria pe pana, pana in limita a 80 de kilometri, cu viteze de pana la 80 km/h. Marcajul ZR SR indica faptul ca va puteti continua calatoria cu o pana, pana la 45 de kilometri la viteze de pana la 80 km/h. 

ZPS: Marcaj pentru anvelope fabricate cu tehnologia RunFlat de la Yokohama. 

Distribuie prietenilor tai: Share on Facebook
Facebook
0Share on LinkedIn
Linkedin
Email this to someone
email

Despre autor

E-Pneu

Echipa specialistilor in anvelope de la E-Pneu va poate oferi orice anvelopa din lume (puneti-ne la incercare). Lucram in domeniul anvelopelor de mai mult de 15 ani si in acest timp ne-am dat silinta sa invatam cat mai mult. Ne suspectam a fi printre cei mai buni (tehnic vorbind) la capitolul anvelope pentru turisme,4x4 si camioane. Livram repede(24-48h) si suntem prietenosi in cazul returului sau anularii comenzii. Chiar daca suntem sibieni nu suntem inceti deloc, da deloc.

Nu E-Pneu a inventat roata dar stie totul despre ea.
Colaboram cu peste 44 de producatori de anvelope.
Testam performanta si apoi va oferim cea mai buna selectie de anvelope: Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Pirelli, Firestone, Fulda, Kumho, Hankook, Yokohama, General, Vredestein si multe altele.

E-Pneu e deschis NON-STOP.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.