Inginerii producătorului de anvelope Continental lucrează la un sistem automat de avertizare asupra riscului de acvaplanare. Această pierdere a aderenței pe drumurile extrem de umede reduce dramatic capacitatea șoferului de a controla vehiculul și prezintă un risc major de accident.
În acest sens, anvelopele Continental vor dezvolta o tehnologie care generează un factor de recunoaștere a umezelii de pe carosabil, utilizănd algoritmi special concepuți. Aceștia sunt calculați și introduși în senzorii atașați la anvelopele auto, care vor întregistra și transmite informația sub forma unui avertisment conducătorului auto. Astfel, șoferul poate ajusta viteza de deplasare până când riscul acvaplanării va fi diminuat. De asemenea, senzorii pot interacționa și cu sistemul de frânare al mașinii, fiind capabili să reducă viteza individual, la fiecare roată, chiar și atunci când șoferul actionează pedala de frână brusc, reducându-se astfel riscul derapajului.
Acest tip de anvelope sunt dezvoltate la centrele de cercetare și dezvoltare ale producătorului de anvelope Continental din Frankfurt, Hanovra și Toulouse.
„Chiar și cu cele mai bune anvelope, acvaplanarea bruscă este întotdeauna un moment înspăimântător și poate duce la un incident nu tocmai plăcut. Dezvoltăm o tehnologie de înaltă performanță bazată pe informații senzoriale și software care detectează un risc potențial de acvaplanare și avertizează șoferul în timp”, explică Frank Jourdan, membru al Comitetului Executiv Continental și șef al Diviziei de Siguranță.
Concomitent cu dezvoltarea sistemului de avertizare la pericolul apariției fenomenului de acvaplanare, reprezentanții producătorului de anvelope Continental subliniază importanța unei adâncimi suficiente a profilului de rulare pentru siguranța rutieră. Deoarece acvaplanarea depinde de adâncimea benzii de rulare a pneului, de adâncimea apei pe șosea și de viteza de rulare, Continental recomandă reînnoirea anvelopelor de vară cu o suprafață de rulare rămasă de trei milimetri. Dacă adâncimea benzii de rulare este mai mică, există un risc mult mai ridicat de acvaplanare. Experții recomandă în general șoferilor să își reducă viteza pe drumuri ude și în ploaie.
Acvaplanarea apare atunci când canelurile anvelopei nu pot evacua rapid apa de pe calea de rulare și a o dispersa de pe suprafața carosabilului. Pentru a detecta această deplasare excesivă a apei, producătorul de anvelope Continental se bazează pe imaginile de la camerele de supraveghere surround. Aceste camere cu unghi larg sunt instalate atât în oglinzile laterale și în grilă, cât și în spatele vehiculelor de dezvoltar. „Atunci când există multă apă pe șosea, imaginile camerei arată o anumită stropire și un model de pulverizare din anvelope care pot fi detectate ca acvaplanare în faza sa timpurie”, explică Bernd Hartmann, manager de proiect la Continental din Frankfurt.
În plus față de datele despre cameră, Continental intenționează de asemenea să utilizeze informații din anvelope pentru a identifica riscul de acvaplanare. Aici, semnalele senzorilor vor fi analizate direct în anvelope. „Folosim semnalul accelerometrului din Sistemul electronic de informare a anvelopei pentru a căuta un anumit tip de semnal”, explică Andreas Wolf, șeful unității de business Body & Security al Continental. Deoarece senzorul eTIS poate, de asemenea, să identifice suprafața de rulare rămasă a anvelopei, aceste date pot fi utilizate pentru a determina o viteză sigură pentru anumite condiții umede ale drumului și pentru a transmite acest lucru șoferului.
Sistemul de avertizare pentru acvaplanare este deosebit de important pentru vehiculele autonome. Acestea trebuie să evite situațiile de acvaplanare fără intervenția umană în conducere. Prin urmare, pentru producătorul de anvelope Continental, sistemul de avertizare pentru acvaplanare pentru vehiculele convenționale și autonome reprezintă un alt pas înainte pe drumul spre Vision Zero – traficul rutier fără accidente.