Despre DOT sau anul de fabricatie al anvelopelor Campanie Michelin
DOT-ul este reprezentat un cod format din cifre si litere imprimat pe flancul anvelopei si are rolul de a indica informatii cu privire la lotul din care face parte pneul respective, fabrica in care a fost produs si data de fabricatie. Atentie, DOT-ul nu se refera doar la data de fabricatie. Codul DOT a aparut in Statele Unite ale Americii cu scopul de a identifica mai usor anvelopele. Denumirea acestuia este o abreviere de la Department of Transportation.
Este o mare neintelegere in randul utilizatorilor de anvelope care incearca sa determine varsta unei anvelope citind codul DOT, insa acesta arata doar data la care pneurile au fost fabricate, nu si varsta lor reala. Un pneu imbatraneste din momentul in care a fost montat pe janta si supus presiunii si nu din momenul in care a iesit pe portile fabricii sau a intrat in depozit. Pe parcursul depozitarii, anvelopa nu este supusa presiunii si variatiilor de temperatura, intrucat in depozit este un mediu controlat, iar anvelopele sunt concepute pentru a-si mentine performantele pe o perioada lunga de timp si in diferite conditii de exploatare, imbatranirea aparuta anterior montarii pe janta este nesemnificativa.
Producatorul de anvelope Michelin, in urma testelor si studiilor efectuate a stabilit ca un an de depozitare este echivalentul a trei saptamani de utilizare.
Iata cateva intrebari frecvente ale clientilor cu privire la acest subiect:
Care sunt factorii care grabesc imbatranirea anvelopelor?
Factorii care grabesc imbatranirea anvelopelor sunt reprezentati de conditiile de mediu precum expunerea la lumina soarelui, clima din zona de coasta, conditiile de utilizare si intretinere, precum presiunea incorecta si depozitarea inadecvata
Pot doua pneuri produse in ani diferiti sa aiba acelasi nivel de performanta?
Cu siguranta, Da! Datorita tehnologiilor de fabricatie din ce in ce mai avansate si metodelor de productie, doua anvelope produse in ani diferiti pot avea performante identice
Multi soferi fac achizitia anvelopelor utilizand ca principal criteriu de alegere DOT-ul. Care este impactul acestei prejudecati?
Impactul poate fi foarte periculos deoarece sunt situatii in care clientii aleg o anvelopa cu o data de productie mai recenta dar cu clasa de franare mai slaba, in detrimentul unei anvelope cu o data de productie cu un an sau doi in urma, insa cu o performanta mult mai buna la franare.
Exista studii sau teste care demonstreaza ca anvelopele imbatranesc doar atunci cand sunt montate pe vehicul si nu si atunci cand sunt depozitate in conditii optime, nemontate?
Reprezentantii producatorului de anvelope Michelin au efectuat 3 teste pentru a sustine aceasta afirmatie: anvelopele depozitate timp de 3 ani si anvelopele noi. Testele au fost efectuate in trei locatii: Coreea de Sud, Arabia Saudita si in Germania. Testul din Arabia Saudita a indicat faptul ca o anvelopa rulata un an echivaleaza ca nivel de imbatranire cu un pneu depozitat 10 ani.
- Testul 1 – efectuat in Arabia Saudita – anvelopele depozitate la temperatura de 40 grade Celsius au fost comparate cu anvelope rulate 40.000 km (aproximativ 2 ani de utilizare pentru un sofer obisnuit). Aceasta comparatie a studiat caracteristicile fizice ale cauciucului din componenta benzii de rulare. Au fost necesari 20 ani de depozitare la temperatura de 40 grade Celsius pentru ca pneurile sa ajunga la aceeasi caracteristica a pneurilor rulate 40.000 km. Cu alte cuvinte o anvelopa rulata un an este identica ca si performanta cu o anvelopa depozitata 10 ani la la temperatura de 40 grade Celsius.
- Testul 2 – efectuat in Coreea de Sud – a fost efectuat impreuna cu Departamentul Coreean pentru Protectia Consumatorului si a vizat nivelul de siguranta oferit de o anvelopa noua si una depozitata timp de 3 ani. Au fost testate la viteza ridicata (metoda KSM6750) pneuri de la trei fabricanti de anvelope, rezutatele fiind aceleasi: Nu exista diferente intre cele vechi si cele noi.
- Testul 3 – efectuat in Germania de ADAC – au studiat anvelopele depozitate 3 ani si anvelopele noi si s-a demonstrat ca nu exista diferente in ceea ce priveste rezistenta la rulare intre cele 2 anvelope.
Cand schimbam anvelopele?
Michelin recomanda ca pneurile sa fie schimbate la 10 ani de la data de fabricatie, chiar daca acestea nu au un nivel de uzura pronuntat, fiind o masura de precautie si nu una tehnica. Pneurile sunt supuse la numeroase solicitari pe parcursul utilizarii. Exista posibilitatea ca geometria masinii sa nu fie corecta, ca presiunea din anvelope sa nu fie in intervalul recomandat, ca masina sa circure frecvent pe drumuri proaste, cu gropi si denivelari, iar toate acestea influenteaza serios durata de viata a anvelopei. Dupa 10 ani este imposibil sa fie cunoscute toate solicitarile la care a fost supus pneul, iar din acest motiv se recomanda inlocuirea acestuia.
Verificati anvelopele regulat dupa 5 ani de la data de fabicatie si verificati lunar presiunea acestora. Acum stiti ca varsta anvelopelor dvs depinde in primul rand de conditiile de utilizare si de intretinere, dar si de conditiile climatice si ca data de fabricatie NU indica varsta reala a pneurilor si nici performantele acestora.
Iata si o prezentare a celor de la Michelin care sustin acest lucru: