Mulți producători de anvelope afirmă că anvelopele mixte sunt sigure in orice condiții meteo. Dar oare este adevărat? Experții publicației germane Auto Bild au testat mai mult de 30 de modele de anvelope MS pe carosabil uscat, umed și acoperit cu zăpadă.
La testul anvelopelor mixte 205/55 R16, deși toate anvelopele poartă cu mândrie si însemnele fulg de nea in pictograma de munte( adica au fost testate in conditii de iarna/zapada), nu toate s-au ridicat la înălțimea așteptărilor.
Runda eliminatorie
Testul Auto Bild este compus din 2 etape.
Prima este etapa de calificare sau eliminatorie. Aceasta are ca scop „separarea grâului de neghină”: anvelopele cu cele mai slabe performante la frânare sunt eliminate.
Acest test a eliminat 18 din cele 32 de modele de anvelope. Distanța de frânare adunată de pe uscat și umed a unora a depășit 95 metri, iar a altora chiar 100 m. Ca urmare, cei de la Auto Bild îi sfătuiesc pe șoferi să se ferească de aceste anvelope dacă țin la siguranța lor, a pasagerilor și a automobilului. Mai jos sunt anvelopele all-season de care trebuie sa va feriti:
Mai jos gasiti tabelul cu anvelopele all-season cu performante medii
Mai jos sunt anvelopele intrate in testele finale si care au rezultate bune:
Finaliștii
- BFGoodrich G-Grip All Season 2
- Bridgestone Weather Control A005 Evo
- Continental AllSeason Contact
- Falken EuroAll Season AS210
- Firestone Multiseason Gen 02 — testat prima dată
- Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 — model nou 2020
- Hankook Kinergy 4S2 H750
- Kleber Quadraxer 2
- Kumho Solus 4S HA32
- Maxxis Premitra All Season AP3
- Michelin CrossClimate+
- Nexen N’Blue 4Season
- Pirelli Cinturato All Season SF
- Vredestein Quatrac — model nou 2020
Anvelopele Cooper Discoverer Allseason, și modelul nou de Nokian Seasonproof – 2020 nu au fost incluse în acest test, dar experții au promis că vor inspecta cu atenție aceste modele cu următoarea ocazie.
Rezultatele testului:
Pe zăpadă, testele au fost realizate la circuitul de testare din Ivalo, Finlanda în condiții meteo severe. Modelele all season Kleber Quadraxer 2, Continental AllSeason Contact, și Firestone Multiseason Gen 02, au avut tracțiune mai bună decât unele modele de anvelope de iarnă.
La testul controlului asupra direcției, Kleber Quadraxer 2 și-a depășit atât competitorii direcți cât și anvelope unele dedicate de iarnă. Pe locul doi s-a clasat anvelopa BFGoodrich G-Grip All Season 2, care a fost pe primul loc la testele de slalom și frânare pe zăpadă. Ambele, sunt branduri detinute de Michelin, producător al cărui model CrossClimate+ a obținut rezultate medii 🙂
Pe carosabil uscat, testele au dificile pentru anvelopele all season. Acestea nu au oprit la o distanță de siguranță la frânarea de urgență: comparativ, Kumho Solus 4S HA32 a oprit cu 5 metri mai repede decât cea mai slabă anvelopă all season.
Totuși, Michelin CrossClimate+ și Pirelli Cinturato All Season SF au avut performanțe care s-au apropiat foarte mult de cele ale anvelopei Kumho Soluis 4S HA32.
Anvelopele Bridgestone Weather Control A005 Evo și Vredestein Quatrac au avut cea ai bună aderentă in viraj pe carosabil uscat.
Pe carosabil umed, acvaplanarea datorită topirii zăpezii sau ploii puternice reprezintă cel mai mare risc. Anvelopele cu cea mai bună rezistență la acvaplanare sunt Hankook Kinergy 4S2 H750 și Vredestein Quatrac.
Rezultate foarte bune la testele de control al direcției, stabilitatii în curbe și frânare, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 și Continental AllSeason Contact. Anvelopele cu cele mai bune rezultate la acest test au fost Bridgestone Weather Control A005 Evo, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, și Pirelli Cinturato All Season SF.
Un alt aspect important când vorbim de consum, este rezistența anvelopei la uzură, ceea ce definește perioada de viață a anvelopelor. Modelele cu cea mai mare durată de viață sunt Michelin CrossClimate+, Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, și Vredestein Quatrac.
In urma testului la 12.000 km, calculul matematic a rezultat ca durata de viață a acestor anvelope depășește 70.000 km.
Rezultatele testului
Verdict: EXCELENT
Locul 1: Goodyear Vector 4Seasons Gen-3
Înlocuiește modelul precedent, Goodyear / Vector 4Seasons Gen-2. Este disponibilă în 60 de dimensiuni, este lansată în 2020 și se vinde în Europa și Asia centrală. Este anvelopa cu cele mai bune rezultate în orice condiții meteo și orice tip de carosabil: uscat, umed sau acoperit cu zăpadă – controlul direcției este foarte bun. Gradul de uzură al profilului este scăzut, are rezistență mică la rulare, ceea ce i-a adus titlul de „ECO MASTER”.
Locul 2: Vredestein Quatrac
Acest model înlocuiește modelul Vredestein Quatrac 5. Este lansată în anul 2020 și se vinde în Europa. De asemenea acest model a arătat performanțe exemplare la toate testele, în special tracțiunea pe zăpadă, rezistență ridicată la acvaplanare, răspuns foarte bun al controlului direcției, frânare eficientă atât pe carosabil umed cât și pe uscat și o durată de viață a profilului foarte ridicată.
Locul 3: Continental All Season Contact
Modelul este disponibil în 112 dimensiuni. Este lansat în anul 2017 și se vinde în America de Nord, Europa și Asia centrală. A dovedit rezultate foarte bune pe zăpadă, rezistență ridicată la acvaplanare, control foarte bun asupra direcției, durată de viață ridicată a profilului, rezistență scăzută la rulare și un raport calitate preț de asemenea foarte bun.
Rezultatul testelor anvelopelor all-season 205/55 R16, Auto Bild 2020, locurile 1-7
Locul 4: Michelin CrossClimate+
Anvelopă disponibilă în 120 de dimensiuni, a fost lansată în anul 2017 și se vinde în America de Nord, Europa și Asia centrală. Această anvelopă premium a avut de asemenea rezultate foarte bune în orice condiție meteo, control al direcției foarte bun și exact, durată de viată a profilului ridicată și rezistența la rulare scăzută. Totuși, cei de la Michelin evită să catalogheze această anvelopă ca fiind all season ci mai degrabă o anvelopă de vară +, deoarece, comparativ cu competitorii săi, rezultatele testelor pe carosabil uscat au fost mult mai bune decât pe zăpadă. Principala problemă la această anvelopă este prețul ridicat – cea mai scumpă anvelopă din clasament.
Locul 5: Falken EuroAll Season AS210
Înlocuiește modelul Falken Euroall Season AS200, este disponibilă în 137 de dimensiuni și a fost lansată în anul 2018. Se vinde în Europa. Față de modelul anterior, acesta a avut performanțe bune la toate testele, mai ales control al direcției stabil si exact în orice condiție meteo testat. A demonstrat o mare rezistență la acvaplanare, durată de viață a profilului ridicată și preț accesibil.
Verdict: BUN
Locul 6: Firestone Multiseason Gen 02
Acest model înlocuiește predecesorul său, Firestone MultiSeason. Disponibilă în 66 de dimensiuni, anvelopa a fost lansată în anul 2019 și se vinde în Europa. Atât la testele privind tracțiunea cât și distanța de frânare a obținut rezultate bune. A obținut punctaje bune și la testul controlului direcției pe carosabil umed, distanța de frânare pe carosabil uscat, durata de viața a profilului ridicată iar raportul calitate-preț este unul excelent. Principala problema este rezistența la acvaplanare medie. Totuși, rezultatele nu sunt rele pentru debutul in testele independente.
Locul 7: Hankook Kinergy 4S2 H750
A fost înlocuită de modelul Hankook / Kinergy 4S2 X H750A. Este disponibilă în 67 de dimensiuni, anvelopa a fost lansată în anul 2018 și se vinde în Europa. Anvelopa a arătat tracțiune foarte puternică pe carosabil umed și pe zăpadă, frânare eficientă pe carosabil uscat și umed și rezistență la acvaplanare ridicată. Principalele punte slabe au fost durata de viată a profilului scăzută și confortul în mers care lasă de dorit.
Locul 8: Kleber Quadraxer 2
Este disponibilă în 118 de dimensiuni, a fost lansată în anul 2016 și se vinde în Europa și Asia Centrală. Deși este model all season, această anvelopă este considerată un profesionist al iernii: are cea mai bună tracțiune pe zăpadă, distanță scurtă de frânare pe carosabil uscat, nivel de zgomot scăzut, durată de viață ridicată a profilului, din punct de vedere al consumului de combustibil este economică și este foarte accesibilă ca preț. Testul la care s-a dovedit slabă a fost acvaplanarea in viraj.
Locul 9: BFGoodrich G-Grip All Season 2
Este disponibilă în 105 de dimensiuni, a fost lansată în anul 2016 și se vinde în Europa. Înlocuiește modelul BFGoodrich / g-Grip All Season fiind de asemenea considerată profesionist al iernii. A avut rezultate excelente la testul aderenței în viraj, la cel al tracțiunii pe zăpadă, iar pe carosabil uscat a avut distanță de frânare scurtă. În mers a fost confortabilă demonstrând rezistență la rulare scăzută. Controlul asupra direcției s-a arătat insuficient ceea ce a făcut comportamentul automobilului nepredictibil pe carosabil uscat.
Locul 10: Bridgestone Weather Control A005 Evo
Înlocuiește de modelul Bridgestone Weather Control A005 fiind disponibilă în 72 de dimensiuni. Anvelopa a fost lansată în anul 2020 și se vinde în America de nord și Europa. Este o anvelopă cu un feeling sportiv și răspuns dinamic al controlului asupra tracțiunii atât pe carosabil umed cât și pe carosabil uscat. Frânarea este eficientă și a demonstrat rezistență la rulare destul de scăzută. A avut rezultate medii pa testele de tracțiune pe zăpadă, aderența în viraj pe zăpadă și durată de viață a profilului.
Locul 11: Nexen N’Blue 4Season
Este disponibilă în 96 de dimensiuni. Anvelopa a fost lansată în anul 2016 și se vinde în America de nord și Europa și Asia centrală. Este o anvelopă care are o frânare eficientă pe carosabil uscat, rezistență ridicată la acvaplanare, nivel de zgomot scăzut și rezistența profilului la uzură crescută. Totuși, pe carosabil umed, aderența in viraj este scăzută și rezistența șa rulare este destul de mare.
Verdict: SATISFĂCĂTOR
Locul 12: Pirelli Cinturato All Season SF
Este o anvelopă cu rezultate excelente la următoarele teste: rezistența la acvaplanare, distanța de frânare pe carosabil uscat – scurtă, durata de viață a profilului – ridicată, consumul de combustibil – scăzut. La testul distanței de frânare pe zăpadă și polei a lăsat de dorit, având o distanță crescută de frânare și de asemenea, în aceleași condiții meteo, tinde să sub vireze.
Locul 13: Kumho Solus 4S HA32
Înlocuiește de modelul Kumho / Solus 4S HA31 fiind lansată în anul 2020 și se vinde în Europa. A demonstrat tracțiune și frânare eficientă pe zăpadă, răspuns dinamic la controlului asupra direcției atât pe carosabil umed cât și pe carosabil uscat, însă, a fost catalogată ca o anvelopă satisfăcătoare datorită duratei scăzute de viață a profilului, rezistenței mare la rulare și datorită unui preț prea mare pentru performanțele pe care le are.
Locul 13: Maxxis Premitra All Season AP3
Înlocuiește de modelul Maxxis / All Season AP2, este lansată în anul 2019 și se vinde în Europa. Este disponibilă în 93 de dimensiuni. A obținut rezultate bune la următoarele teste: rezistența la acvaplanare – bună, controlul direcției – bun, distanța de frânare – scurtă. Totuși a avut rezultate slabe la durata de viață a profilului – medie, controlul direcției în viraj – sub virează, distanța de frânare pe carosabil umed – crescută. Din aceste cauze a obținut ultimul loc.
În concluzie:
Anvelopele all season câștigă popularitate datorită unor avantaje evidente: nu mai este nevoie să se facă schimbul anvelopelor de două ori pe an, se poate face economie de bani dar și de spațiu prin faptul că nu mai trebuie depozitat inca un set de anvelope.
Rezultatele testelor anvelopelor all season 205/55 R16 au arătat că unele dintre acestea sunt la fel de sigure ca unele dedicate de vară sau iarnă, totuși, această afirmație este valabilă în principal pentru locurile 1-14 din testul prezentat mai sus.
Toate modelele se regasesc si pe www.e-pneu.ro